X Korzystamy z plików cookies zgodnie z naszą polityką prywatności Click here for further information.
WEB
Back Home

Oberhof

rzemiosło wiejskie w Ulten

Rodzina Erhard Paris
Oberhof 253
39016 Ulten / St. Nikolaus
Ulten / St. Nikolaus
asortyment:
  • koszyki
  • lampy
  • torby
  • bizuteria
  • wyroby dekoracyjne
  • produkcja na specjalne zamówienia

Nasza oferta

opis gospodarstwa

Gospodarstwo Oberhof polozone jest nad wioska St. Nikolaus w dolinie Ultental, niedaleko od kosciólka St. Moritz, najstarszego gotyckiego kosciola w tej dolinie. W oborze gospodarstwa biologicznego specjalizujacego sie w produkcji miesa jest 16 zwierzat z tyrolskiej rasy bydla szarego. Tutaj, na wyskosci 1.400 m n.p.m., gospodarz Erhard Paris kultywuje dawna tradycje rekodzielnicza plecionek wytwarzanych w warsztacie „Ultner Flechtwerkstatt“. Jako mistrz w swoim rzemiosle przekazuje tez swoja wiedze, dzielac sie nia na kursach i pokazach tworzenia plecionek.

rzemiosło

Erhard Paris juz jako dziecko fascynowal sie naturalnymi materialami. Wszystko, czego potrzebowal, znajdowal w lesie i na lace wokól domu. Potrzebne przygotowanie uzyskal podczas wieloletniej nauki wyplatania plecionek, toczenia drewna i rzezbienia w drewnie. „Szczególnie spodobalo mi sie robienie plecionek“, wspomina gospodarz. Przed warsztatem pietrza sie góry witek i galazek. „Chetnie eksperymentuje z róznymi materialami i ksztaltami“, zaznacza ten pomyslowy rekodzielnik. Jego cel: stworzyc cos jedynego w swoim rodzaju, czego jeszcze w tej postaci nie bylo: „Przy tworzeniu plecionek najbardziej podoba mi sie mozliwosc wykazania sie wielostronnoscia i kreatywnoscia przy wykorzystaniu otworów i gry swiatala i cienia.“

przetwórstwo na szlaku

Podstawa do wyrobu plecionek sa dla Erharda Parisa wierzby, ale nie tylko. Z wycieczek po wlasnym lesie przynosi galazki leszczyny, modrzewia i brzozy. W warsztacie zamienia je w plecionki. Galazki leszczyny nacina ostrym nozem, zgina na kolanie i sprawnie dzieli na dlugie, równe witki. „Potrzeba duzo czasu, cierpliwosci i wielkiej sprawnosci palców“, mówi Paris, wprawnymi ruchami przygotowujac witki. Potem wazne jest samo zaplatanie we wlasciwy sposób. Galazka po galazce we wprawnych placach rzemieslnika staje sie czescia plecionki. Jesli galazki sa wysuszone, trzeba je najpierw przez kilka dni moczyc, zeby staly sie gietkie.

Mozliwosci tworzenia ksztaltów z plecionek jest doprawdy bez liku: koszyki we wszystkich wielkosciach i ksztaltach pietrza sie w warsztacie. Obok nich znajduja sie przedmioty ozdobne takie jak misy i lampiony czy eleganckie torby. „Sztuka wyplatania ma ponad 2000 lat tradycji. Dawne techniki w polaczeniu w nowymi pomyslami prowadza do powstania nietypowych przedmiotów do domu i ogrodu“, mówi z przekonaniem artysta. Piekno kazdego filigranowego przedmiotu wyplatanego lezy w szczególach. Bledów przy wyplataniu mozna uniknac tylko dzieki wytrwalosci i doswiadczeniu. To samo dotyczy plecionek z owczej welny, najnowszego hobby gospodarzy.

przetwórstwo na szlaku

Podstawa do wyrobu plecionek sa dla Erharda Parisa wierzby, ale nie tylko. Z wycieczek po wlasnym lesie przynosi galazki leszczyny, modrzewia i brzozy. W warsztacie zamienia je w plecionki. Galazki leszczyny nacina ostrym nozem, zgina na kolanie i sprawnie dzieli na dlugie, równe witki. „Potrzeba duzo czasu, cierpliwosci i wielkiej sprawnosci palców“, mówi Paris, wprawnymi ruchami przygotowujac witki. Potem wazne jest samo zaplatanie we wlasciwy sposób. Galazka po galazce we wprawnych placach rzemieslnika staje sie czescia plecionki. Jesli galazki sa wysuszone, trzeba je najpierw przez kilka dni moczyc, zeby staly sie gietkie.



Mozliwosci tworzenia ksztaltów z plecionek jest doprawdy bez liku: koszyki we wszystkich wielkosciach i ksztaltach pietrza sie w warsztacie. Obok nich znajduja sie przedmioty ozdobne takie jak misy i lampiony czy eleganckie torby. „Sztuka wyplatania ma ponad 2000 lat tradycji. Dawne techniki w polaczeniu w nowymi pomyslami prowadza do powstania nietypowych przedmiotów do domu i ogrodu“, mówi z przekonaniem artysta. Piekno kazdego filigranowego przedmiotu wyplatanego lezy w szczególach. Bledów przy wyplataniu mozna uniknac tylko dzieki wytrwalosci i doswiadczeniu. To samo dotyczy plecionek z owczej welny, najnowszego hobby gospodarzy.

przetwórstwo na szlaku

Podstawa do wyrobu plecionek sa dla Erharda Parisa wierzby, ale nie tylko. Z wycieczek po wlasnym lesie przynosi galazki leszczyny, modrzewia i brzozy. W warsztacie zamienia je w plecionki. Galazki leszczyny nacina ostrym nozem, zgina na kolanie i sprawnie dzieli na dlugie, równe witki. „Potrzeba duzo czasu, cierpliwosci i wielkiej sprawnosci palców“, mówi Paris, wprawnymi ruchami przygotowujac witki. Potem wazne jest samo zaplatanie we wlasciwy sposób. Galazka po galazce we wprawnych placach rzemieslnika staje sie czescia plecionki. Jesli galazki sa wysuszone, trzeba je najpierw przez kilka dni moczyc, zeby staly sie gietkie.





Mozliwosci tworzenia ksztaltów z plecionek jest doprawdy bez liku: koszyki we wszystkich wielkosciach i ksztaltach pietrza sie w warsztacie. Obok nich znajduja sie przedmioty ozdobne takie jak misy i lampiony czy eleganckie torby. „Sztuka wyplatania ma ponad 2000 lat tradycji. Dawne techniki w polaczeniu w nowymi pomyslami prowadza do powstania nietypowych przedmiotów do domu i ogrodu“, mówi z przekonaniem artysta. Piekno kazdego filigranowego przedmiotu wyplatanego lezy w szczególach. Bledów przy wyplataniu mozna uniknac tylko dzieki wytrwalosci i doswiadczeniu. To samo dotyczy plecionek z owczej welny, najnowszego hobby gospodarzy.

przyjazd

Z Lana jechac do Ultental i dalej do Ulten/St. Nikolaus. W centrum wioski skrecic w kierunku St. Moritz i jechac przez ok. 4 km w kierunku gór. Glówne gospodarstwo znajduje sie po prawej stronie.